Längtar 2

Om ett år och 2 månader kommer jag vara färdig med min Optiker utbildning.
OCH SOM JAG LÄNGTAR!
Jag längtar efter att med lätta steg gå till en arbetsplats som jag trivs i, få nya utmaningar varje dag, vara social med mina kunder och känna att jag hjälper människor till en bättre synkomfort!
(Många tar förgivet att de ska se bra - men när synen sviktar är det oerhört skönt och viktigt att få ordning på synen - oftast väldigt uppskattat)
Längtar efter att få en lön. Varje månad plingar det in en fin fin lön på mitt konto! För en student ganska mäktig känsla! (Inte lånade pengar - EGNA!)
Så jag längtar efter min Optiker licens!
Under praktiken har jag verkligen fått mersmak av mitt framtida yrke! Det är roligt, spännande, intressant! Allt så jag vill ha i mitt jobb!
Många förstår inte att det kan vara så svårt att få till rätt glasögon- men varje människa är olika.
Vilket också resulterar i att alla har olika behov - olika problem som ska lösas. Optiker är som detektiver, ibland får man verkligen knepa och knåpa med en patient för att få till det! Samt att vi ska upptäcka sjukdomar i tid och skicka vidare patienter till ögonläkare, vissa sjukdomar kan verkligen vara viktiga att få bukt på i tid!
Många väljer "billiga" optiker kedjor för att få ett så billigt pris som möjligt. Men vad folk inte förstår är att när man väljer att göra en smula "dyrare" undersökning (ofta en längre och noggrannare undersökning) kan man få ett bevis på hur ögonen mår. Något som man inte hinner göra på 20 min.... - Som alltid så får man vad man betalar för!
Jag har suttit under dagen och filosoferat på detta. Hur jag ser mig själv som blivande optiker och på mitt framtida yrke. Människor missar ofta vad Optikerna gör för något. Tex. är det så självklart att tandläkarbesöken är dyra - "jag har ju bara ett par tänder och de har ju så dyr utrustning så det är klart det kostar att göra ett tandläkarbesök"
Men vi har bara ett par ögon, och om folk visste vad optiker utrustning kostar skulle de nog hoppa i taket! Men ändå ska folk ha gratis synundersökningar! (Jag får X antal personer per dag som inte förstår hur vi kan ta ut 345 kr för en synundersökning när han/hon kan få det gratis på andra ställen..) Men de får ju aldrig en gratis undersökning - då smuglar de antagligen in priset i glasögonkostnaden då de köper sina glasögon.
Jag vet att jag är i en bransch där det är stenhård konkurrens (som många andra yrken..) Men skulle vilja att folk tog hand om sina ögon och förstår hur viktigt det är med synen!
Men jag får försöka sprida mina kunskaper som legitimerad optiker om 1 år och 2 månader!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback